Вихідний трансформатор для пентода.

18.06.2016 р.


Вихідний трансформатор призначений для SE підсилювача на пентоді Г-411. Із 7 мм фанери випиляв деталі каркасу котушки.



 





















Внутрішню частину каркасу просочив лаком, виготовленим за наступною технологією: в скляний посуд засипав в рівних пропорціях подрібнений ладан, каніфоль, прополіс, залив все це спиртом та настояв добу.
Намотувальні роботи проводжу намотувальним верстатом типу " Диск", неодноразово висвітленим в журналі Радіо та іншій літературі, з часом допрацьованим. Ним можна намотувати провід діаметром 0,1- 0,5 мм без зазору між витками, або з визначеним кроком .


 

Розрахунками користуюсь цими:




Практично нам потрібно намотати близько  3000 витків в первинній обмотці, пробував мотати біля 5000 витків, але звучання не сподобалось. Також класичне секціонування - три секції первинної обмотки та між ними вторинна обмотка дозволяють отримати об'ємне звучання. До такого висновку дійшов прослухавши всі варіанти  намоток та секціонування.
В якості міжшарових прокладок використовую простий папір для друку товщиною 0,1 мм. В одному шарі розміщається біля 130 витків проводу 0,28 мм, пензлем кожний шар покриваю шаром лаку. Між секціями розміщую два шари паперу. Лак абсолютно нейтральний до звуку на відміну від варіння в парафіні або воску. Крім-того, він після висихання фіксує  витки котушки, що позитивно впливає на звучання, звук  очищується від бруду. В первинній обмотці   перша секція містить 795 витків, провід 0,28 мм, друга 1420 витків, третя- 748 витків. Між ними розміщена вторинна обмотка, намотана проводом 0,75 мм. В першій секції вторинної обмотки 103 витки, другій- 42. Приведений опір трансформатора для лампи Г-411 в пентоді складає 2 кОм , акустика 4 Ом. Такий варіант по звуку сподобався найбільше.























Залізо від вихідного трансформатора КІНАП, по розмірах воно таке саме як в ТСШ-170, тільки пластини 0,35 мм, звучання відповідно краще. В якості зазору папір для друку 0,1 мм.
Готовий трансформатор.






24.03.2021 р.

В ході вивчення теорії про вихідні трансформатори таких класиків як Цикін Г.С., Крізе С.Н., Малінін Р.М., а також прослуховування вихідного трансформатора, намотаного для лампи 6П6С з кількістю витків первинної обмотки 4800 та приведеним опором  6-7 кОм, аналізуючи за допомогою програми SpectraLAB спотворення  при різних навантаженнях, дійшов висновку, що намотаний раніше трансформатор більш підходить для тріодів. 




Завалені  міжкаскадним трансформатором низькі частоти, задерті через секціонування вихідного трансформатора  високі частоти, не давали потрібного звучання. Крім того, при підвищенні вхідного сигналу в програмі спостерігалось збудження на високих частотах, хоча в аналогічній ситуації при застосуванні ламп 6П6С та 6Ф6С при перевантаженні обрізалась синусоїда.




Застосування трансформатора з більшою кількістю витків в первинній обмотці, зменшення кількості секцій, заміна міжкаскадного трансформатора конденсатором підняли якість звучання. Збільшився бас та мідбас, зросла мелодійність. За допомогою аналізатора спектру встановив, що найменше спотворень виникає при анодному навантаженні 6.5 кОм.

 Анодна напруга 270-290 В, напруга на катоді Г-411 15-16 В, опір в катоді 200 Ом, напруга на другій сітці 250-260 В, опір в другій сітці 3.7 кОм.

Вихідний трансформатор намотувався так: спочатку вторинна обмотка 105 витків дротом  0,75 мм, повністю первинна обмотка 3900 витків дротом 0,24 мм, знову вторинна обмотка 105 витків, вторинні обмотки з'єднані паралельно. Трансформатор  не просочувався. Первинна обмотка зашунтована конденсатором 1000 пФ. Залізо вихідного трансформатора КІНАП поділено порівну, тобто перерізом 9 см.кв.



Застосування в катоді Г-411 вугільних опорів спричинило низькочастотний фон, який понизився після встановлення опорів з дроту.






SpectraLAB показав покращання характеристик підсилювача, вуха підтвердили, проте першість вибороли пентоди 6Ф6С.
 

17.10.2024 р.
 
Останні прослуховування вихідного трансформатора, намотаного за схемою- первинна обмотка 6-12-6 шарів, між ними вторинна, показали кращі результати, ніж всі попередні. Звучання більш відкрите та прозоре, характерне для пентодного включення. 
Залізо товщиною 0.35 мм.
Всього 79 пластин. Первинна обмотка мотана проводом 0.32 мм із врахуванням ізоляції, вторинна 0.8 мм. На каркасі в одному шарі поміщається 130-140 витків первинної обмотки. Перша секція 795 витків, друга 1468, третя 679, всього 2942 витка. Індуктивність 12 Гн, електричний опір 157 Ом, вторинна обмотка в першій секції має 45 витків, в другій 35, з'єднані послідовно. Якщо рахувати за спрощеною формулою: 2942/ 80=36,77х36,77х6=8.1 кОм- приведений опір трансформатора. 6- електричний опір динаміків. 8 кОм вибрав тому, що спектралаб показав найкращі результати, найменший відсоток гармонік, найменші спотворення синуса при максимальному сигналі, при найбільшому неспотвореному сигналі друга гармоніка рівна з третьою, при зменшенні сигналу третя менша за другу. Ємність такого трансформатора, якщо міряти між початком первинної обмотки та вторинною- 332 пф, якщо між кінцем первинної і вторинною- 1040 пф, тому початок первинної обмотки потрібно вмикати на анодне живлення, а кінець на анод вихідної лампи, бо отримаємо завал високих частот. Це підтверджує спектралаб.
 
 Прослуховування проводились на макеті за такою схемою. Резистори в анодах, на другій сітці пентода та в катоді вихідної лампи дротяні ПЕВ, в сітках та катоді драйвера вугільні ВС, конденсатор С3 ФТ3, решта конденсаторів паперові МБГО, МБГЧ, КБГ-МН.
 В драйвері 6Н8С МЕЛЗ, на виході 6Ф6С, 6П6С 1960 років. Вихідні лампи звучать майже однаково, 6П6С дещо цікавіше. Акустика- 4А28 в щиті, 4А32 у відкритому неглибокому ящику, гучномовці з'єднані паралельно, плюс 3ГД31 через конденсатор 2 мкф.
Звичайно тут можна ще гратися режимами вихідної лампи, підганяючи струм катода, струм другої сітки, але при цьому потрібно слідкувати щоб при максимальному неспотвореному сигналі розмах верхньої частини синуса був приблизно одинаковим з нижнім і третя гармоніка не була більша за другу. А все це залежить від приведеного опора трансформатора.
Поміняв всі резистори ВС на дротяні: в сітках по 300 кОм ПТМН, в аноді драйвера МРХ, в катоді ПЕВ.
Звук став більш відкритим, що підтверджує властивість вугільних резисторів замилювати звучання.


Максимальний неспотворений сигнал.


Практично на такій гучності прослуховується музика.

 
Кінцева схема з дротяними резисторами та з вимірами напруги при мережевій 220 В.



5 коментарів:

  1. Спасибо, интересно. Несколько моментов вызывающих вопросы. Фанерный каркас изрядно "съел" драгоценные см2 окна. Сделав каркас традиционно - электрокартон или лучше текстолит, можно было бы заложить чуть более толстый провод, что положительно отразилось бы на электрических характеристиках трансформатора.

    Что то мне подсказывает, что деревянный каркас лучше бы перед намоткой пропитать или хотя бы покрасить в несколько слоев разбавленным (глубже залезет в поры) лаком.

    Пропитка лаком обмотки сигнальных трансформаторов вопрос очень неоднозначный. В принципе, любой, абсолютно любой лак, даже сваренный как у Страдивари повышает паразитную межвитковую емкость, что вызывает завал на ВЧ. Устойчивые положительные отзывы получила только пропитка воском с парафином телевизорных ТВЗ, но там полоса и так неважная и этот эффект незаметен. Положительный эффект пропитки видимо в том, что уменьшается магнитострикционное дрожание проводов (они зафиксированы - слиплись). Одесские Лаборанты часто прокладывают обмотку тончайшим упаковочным "колбасным" полиэтиленом. Он хорошо фиксирует витки и обладает высоким коэффициентом диэлектрической проницаемости.

    Пропитка трансформаторов по ходу намотки - довольно мучительная процедура, даже если использовать лак спиртовой. Гораздо удобнее использовать разрежение. Заодно и каркас пропитается. Например так - https://notrural.blogspot.com/2019/05/PROPITKA-TRANSFORMATORA.html

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ориентировался на опыт Аббаса (дерево, пропитка самодельным лаком), это дало наилучший результат, больше экспериментировать не хочется. Размеры и трудоемкость процесса для меня не проблема.

      Видалити
  2. Да, кстати. Обратил внимание на компоненты лака. Смею вас коллега огорчить - прополис за такой срок ни капельки в спирте не растворится. Когда делают спиртовую настойку прополиса, настаивают не меньше месяца и в теплом месте. При этом растворяется прополис далеко не весь. Слив спирт можно залить свежим еще на месяц. А лучше больше. Настаиваемое, следует периодически взбалтывать.

    ВідповістиВидалити
  3. Спасибо за подсказку.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. На здоровье! Кстати - прополис довольно легкоплавкое вещество. Уже при температуре человеческого тела он превращается в чрезвычайно липкую, труднооттираемую субстанцию. Признаться не очень понимаю зачем он в лаке. Ну зато пахнет хорошо - летом, пчелами. Спиртовую настойку прополиса хорошо добавлять в черный сладкий чай. Треть ложечки. Иммунитет повышает и вообще полезно.
      Катушку трансформатора, если очень хочется сделать из дерева, можно выклеить из шпона на болванке. Без боковых щечек. Вести намотку несколько сложнее, но окно очень экономится.

      Видалити